فلسفه ازدواج از دیدگاه دین

 

با توجه به مشاهده احوال و رفتار انسان ها به خوبی مشخص می شود که نیاز به ازدواج و تشکیل خانواده یک حس درونی و مشترک میان همه انسانها است . از این رو می توان نتیجه گرفت که نیاز به ازدواج امری فطری و غریزی می باشد ؛ و باید مورد توجه قرار گیرد . آنچه که از روایات ائمه (علیهم السلام) و قران کریم بر می آید ، توجه و اهتمام ویژه دین به این امر فطری است .

علت و فلسفه این توجه را می توان در سه مورد خلاصه کرد:

 1 - تکامل :

خداوند متعال انسان را به گونه ای افریده است که بدون جنس مخالف ناقص است ، و با قرار گرفتن در کنار اوست که تکامل می پذیرد . این نیازمندی هم نیاز های جسمی و هم روحی را شامل می شود.

شخص پس از ازدواج تبدیل به یک شخصیت اجتماعی می شود . اطرافیان از او انتظاراتی دارند که تا قبل از ازدواج سابقه نداشت . 

در پرتو ازدواج خود را مسئول تامین نیازهای خانواده و تربت فرزندان تلقی می کند ؛ بنابراین به تعامل با اجتماع می پرداز و تمامی استعداد ها و هوش خود را به کار می گیرد ، تا به این هدف نایل شود و در همین راستا بسیاری از استعدادها و توانمندی های او شکوفا می شود.

او یاد می گیرد «من» را کنار بگذارد و تبدیل به «ما» شود . و علاوه بر توجه به خواسته های خود به عقیده و خواسته های همسر و فرزندانش نیز توجه بکند . پیامبر گرامی اسلام با ترسیم همین موضوع می فرمایند :

مردان عزب خود را زن دهید ؛ زیرا با این كار خداوند اخلاق آنان را نیكو می گرداند و روزیهایشان را زیاد می كند و بر جوانمردی های آنان می افزاید .{1}

 

2- آرامش:

ارامش و احساس آسودگی از مهمترین آثار ازدواج به حساب می آید . اوایل جوانی در پسران و دختران معمولا با احساس تنهایی ،بیهودگی ،بی پناهی و نیاز به هم دم همراه است . ازدواج و قرار گرفتن در کنار همسر شایسته و دلسوز این احساس را از بین می برد و او را به آرامش روحی می رساند .

قران کریم می فرماید: 

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ{2}

و از نشانه های او اینکه همسرانی ازجنس خودتان برای شما افرید تا در کنار آنان آرامش یابید ، و در میانتان مودت و رحمت قرار داد ، در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر میکنند.

 

 3- فرزند آوری :

یکی دیگر از ثمرات ازدواج ، فرزند آوری و تکثیر نسل است . از آنجائی که هف از خلقت و آفرینش جهان ، رسیدن به تکامل و پرورش انسان است و این تکامل در سایه فرزند آوری و تربیت صحیح صورت می پذیرد ، نشان از از اهمیت مورد سوم دارد. امام باقر علیه السلام می فرمایند:

چرا مومن زن نگیرد ، كه شاید خدا به او فرزندی دهد كه زمین را به «لااله الاالله»سنگین سازد .{3}

 

منابع:

1- بحار الانوار . ج103  ص222

 2-قران کریم سوره روم ایه 21
 
3-مكارم الاخلاق . ص573

 


نظرات شما عزیزان:

*s.m*
ساعت19:32---22 ارديبهشت 1395
عالی بود .....خسته نباشین

♣♣Хамид♣♣
ساعت9:56---22 ارديبهشت 1395
سلام وبلاگ ومطالب خیلی زیبایی دارین .موفق باشید

Sama
ساعت19:22---15 ارديبهشت 1395
سلام خسته نباشید. عالی بود

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ازدواج و دین فلسفه ازدواج ارامش روانی ازدواج و تکامل

تاريخ : جمعه 15 / 2 / 1395 | 1:16 | نویسنده : م.ش |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.